Siapa pernah kena rotan kat sekolah dulu?

Masa sekolah rendah ammi pernah je kena rotan kat tapak tangan, pernah kena baling dengan blackboard duster sampai habis putih-putih pinafore.  

Apalah khabar cikgu muzik ammi disekolah rendah itu.  Cikgu Shamsiah kalau tak silap namanya.

Cikgu tu biasanya akan main piano dari tepi stage, kita duduk kat depan tu nyanyi atau mainlah apa-apa alatan yang lain ikut rentak.  Masa tu apa yang ammi buat ammi tak ingat tau-tau je duster dan landing kat ammi.  Bayangkan kejadian itu berlaku dizaman sekarang.  

Haritu scroll dia FB nampak yang ni ha...


Entah nak komen apa..memula rasa macam nak ambil rotan pastu rotak mak tu balik.  Ahaksss.  Tapi yelah...lain orang lain cara dibesarkan, lain cara membesarkan dan lain cara mendidik.

Tapi kalau kejadian ni jadi kat anak ammi, ammi tak adalah bongok bona nak gi serang cikgu tanya kenapa cikgu rotan anak saya.  Tak akan ada orang yang tiba-tiba datang pulak rasa nak suka-suka rotan anak orang.  Mesti ada sebab.

Melainkan dia balik berbirat-birat badan dan ada meninggalkan kesan ha...masa tu ammi akan "hi teacher lets meet up"... ha gituuuu.

Tapi sekarang ni memang dah ada undang-undang para pendidik tak boleh dah nak "didik" anak murid dengan cara merotan.  Hmmm ammi tak setuju sebenarnya dengan undang-undang baru ni.  Terlalu banyak "tidak boleh" diberikan kepada para pendidik.  Goodluck la pada ibu bapa termasuk ammi dalam mendidik anak-anak.

Infact, kalau anak ammi complain cikgu marah pun...ammi akan tanya balik "what have you done in class"?

Dulu ammi pernah kena rotan dengan cikgu pastu balik "complain" la dengan mama.  Hmmmm silap besar ok mengadu domba ni.   Tiada pujukan yang ada hanyalah dos tambahan.  Padan muka kau ammi!!.  So, since then ko buat salah, ko kena marah ko diam je.  Lagipun memang kita admit tu salah kita.  As I said earlier, tak adalah cikgu tu gila nau suka-suka hati datang rotan kita, marah kita.

Korang buat apa?