2.9.2023 awal pagi kami sekeluarga dah bergerak ke Melaka.  Makanya tidaklah dapat ammi pergi ke majlis persandingan kak SA.  

Dianggarkan majlis tahlil akan bermula jam 9 pagi..nampak gaya begitulah janji melayu bilamana 9 bertukar menjadi 10.  


Kita buat tahlil di kubur aja, sambil-sambil bersihkan kubur.


Kebas kaki ammi duduk bersimpuh penuh ayu lelama...

Selesai tahlil di kubur kami terus gerak ke rumah Balang (abang sepupu) yang cuma 3 minit dari kawasan kuburan.  Memang rancangan makan-makan dibuat disini secara potluck.  


Di ruangan dapur tengah, masing-masing sibuk cari kipas.  Panas melantun Melaka ni.


Di dapur belakang tempat kita kumpulkan makanan.  Setiap orang bawak periuk sendiri, pastu bawak balik periuk masing-masing.  Bahagian yang ammi “masak” dengan kasih sayang adalah telur masin rebus.  


Alhamdulillah 11 daripada 12 dapat bersama.  Yang tak ada cuma Along Rozie.  Yang tak bernombor tu isteri tuan rumah...kak lang manisah yang rapatnya kami dah macam adik beradik sendiri.  Arwah mama dulu kalau tau ammi nak datang rumah balang confirm akan cakap "kalau kaklang buat sambal, tapaukan mama sikit ye".  Punyalah sedap sambal kaklang manisah ni.  Ehhh segala-gala yang kaklang masaklah sedap.  Dia goreng telur mata kerbau pun jadi macam sedap sangat.


Yang tak fahamnya...punyalah besar ruang rumah ni..laman besar kat celah tepi ni jugak dorang nak bergambar.

Insyaallah...ada masa kita kumpul lagi reramai.  Family abah adalah family yang best...rapatnya 12 orang adik beradik ni macam payah pulak nak diungkapkan.  Bersyukurlah ammi adalah ipar duai yang sangat-sangat baik.