Things that makes you happy.

What lead you to be happy is so subjective.  Ada orang yang happy bila ada banyak duit.  Ada yang happy bila apa yang dia inginkan didapat.


Masa Sekolah

Masa ammi kecil, ammi akan happy bila ammi dapat A masa periksa.  Masa tu ammi akan tengok muka happy arwah aca & arwah mama.  

Pernah ambil hadiah masa darjah 1 sebab dapat nombor 3 dalam kelas.  Dan hadiahnya adalah RM3.  Balik rumah dengan rasa gembiranya sebab dapat 3 ringgit dan ammi belikan puting susu untuk adik lelaki ammi sebab puting dia dah bocor teruk sebab kena gigit.  Masa tu baby guna jenama Doctor Baby.  Gembira sangat sebab dapat tolong mama.

Masa ammi tingkatan 5 dan keluar result SPM.  Ammi tak ambil result di hari pertama.  Petang tu waktu ammi bekerja di Pizza Hut, guru kelas ammi Cikgu Norahilah yang juga English teacher ammi datang sebab dia tau ammi kerja kat situ.  "Sharmila, I waited for you at school from morning but you did not turn up.  Tak perlu takut.  Result awak bagus sangat,"  katanya.  

Kejadian ini ammi ingat sampai harini sebab ammi rasa happy sangat.  Rasa dihargai cikgu.  Cikgu cari kita sampai ke tempat kerja.  Semoga Cikgu Nora sentiasa didalam rahmat Allah.


Alam Pekerjaan

Ammi agak bertuah sebab mula dari hari pertama ammi bekerja di tahun 2001 ammi dapat boss yang baik-baik.  Boss pertama ammi, carikan bilik sewa berdekatan office, dia bagi kelonggaran pada ammi untuk buat assignment di office masa ammi sambung ambil degree dulu.  Dia bagi ammi guna kemudahan office untuk print out assignment.  Kalau waktu nak ambil periksa dia siap bagi unrecorded leave lagi.  Kalau ammi balik dari kelas malam kadang-kadang dia offer untuk jemput dari LRT ke rumah.  79 tahun dah usia bekas majikan ammi tahun ni.  Semoga En. Hamdan terus sihat.

Bermula tahun 2011 hingga sekarang ammi bekerja dengan boss yang sekarang.  Alhamdulillah bos yang ini pun sorang yang sangat memahami.  Waktu kerja kita kerja, waktu borak kita berborak.  Yang tak berkira, yang pemurah.  Ammi tak terikat dengan jadual kerja 9-5.  Ammi memang biasanya akan masuk awal tapi ammi pun selalunya dibenarkan pulang awal.  Masa tinggal di KL dulu...pukul 5 orang lain baru nak kemas meja tapi ammi dah siap mandi-mandi dirumah.

Nikmat apa lagi yang perlu engkau dustakan Sharmila?  Bukankah ini juga sesuatu yang menggembirakan?


Keluarga

Kami tak kaya, kami tidak berharta tapi insyaallah kami ada bersama-sama.  Ada orang yang tidak bertegur sapa dengan adik beradik...ammi alhamdulillah kami saling lengkap melengkapi.

Ada suami yang baik juga kebahagiaan buat saya.  Tak perlu kaya janji sentiasa tahu tanggungjawab.

Ada anak-anak yang soleh dan solehah, mendengar kata juga kebahagiaan buat saya.  

Ada ipar duai yang baik juga membahagiakan.  

Alhamdulillah...tak perlu berdepan dengan drama-drama keluarga yang membuatkan kita tak gembira.  Drama sikit tu biasa tapi maksud ammi drama dengki mendengki, cemburu mencemburui.  Berkata belakang.


Duit

Duit kalau buat kau tak happy maknanya kau dah boleh tempah tempat di Hospital Bahagia.  Duit yang mencukupi itu dah membahagiakan.  Kalau ada lebih itu lebih membahagiakan.



Simple kan seketul Sharmila ni?