Ammi tak pernah ada impian untuk pergi berjalan ke luar negara.  Bila orang pergi, kita baca cerita mereka, kita follow rapat-rapat perjalanan mereka, kita rasa seronok macam nak pergi tapi ntah lepas habis baca, sebentar kemudian, perasaaan "macam nak pergi" pun berlalu begitu saja.

Kalau pergi bercuti dalam negeri pun selalunya "tiba-tiba".  Tak ada perancangan yang berbulan-bulan.  Tak ada itinerary, tak ada plan beriya.  Semuanya atas dasar "jom" dan terus "on" aja.

Arwah kawan baik ammi, Ina, pernah cadangkan "eh nok nanti masa kita dah boleh keluarkan duit EPF kita gi Europe nak?".  Ammi macam "ntah, tengoklah nanti kalau aku sempat".  Rupa-rupanya ammi belum tentu sempat, tapi arwah Ina memang tidak sempat guna duit EPFnya.

Tapi kalau dalam negara ammi teringin nak pergi Langkawi.  Tempat yang orang kata lawa, best tapi ammi masih belum sampai lagi.  Dulu ammi pernah cakap kat kawan ammi arwah Putra Iskandar (dia kerja di Abu Dhabi tapi dia ada chalet atau/pun homestay kat Langkawi).  Ammi cakap kat dia..."Is aku kalau gi Langkawi, aku nak bilik percuma tau".  "Kau datang je Aci, kereta pun aku kasi pakai", katanya.  Tapi kita berhajat, kita merancang Allah yang maha mengetahui.  Arwah meninggal di dalam salah satu chaletnya sendiri.

Dan sekarang ni di saat ini ammi teringin nak sekali lagi ke Tanah Suci bersama suami & anak-anak.  Ammi memang tak pernah ada pengalaman bercuti di luar negara (selain dari Indonesia) tapi pertama kali sampai ke Tanah Suci dipenghujung 2017 ammi rasa macam best sangat especially masa di Madinah dan terus lock dalam otak, "aku kena datang lagi bawa anak-anak".  Perasaan tinggalkan anak-anak selama 2 minggu dan pergi hanya berdua adalah tidak best ye.  


Dan sekarang ni Ozil gigih kumpul duit nak pergi Mekah.  Dia rajin ikut abahnya ke surau or masjid dan kadang-kadang balik dari surau kat tangan ada duit 5-6 ringgit dia nak masuk dalam tabung.  Ammi masa awal-awal dulu macam "eh mana datang duit ni?". Ada pakcik-pakcik tu bagi sebab dia kata Alip hebat bangun solat subuh.  

Semoga yang memberi diberi ganjaran pahala sebab memberi semangat yang lebih buat anak-anak kecil.


Begitulah, si Sharmila ni tak seronok hidupnya.  Hidupnya mendatar je sebab orangnya sejenis yang "we follow the flow" gitu.