Pagi Krismas seawal jam 8 pagi kita dah berkumpul di restoran berhampiran rumah.  Family Along suggest nak ke suatu tempat for short escape (balik hari) and why not.  Ammi sebenarnya plan nak ke tempat lain tapi memandangkan tak book apa-apa (sebab gerak dan terjah memang biasa dilakukan) maka abah pun on jelah follow Along.  

Petang sebelumnya ammi briskwalk dengan Alya (anak along), ammi cakaplah ammi memang nak gi travel esoknya.  Ammi bawak baju sesiap.  Dia balik dia cakap pulak kat maknya...dan ehhh maknya pun pack baju jugak.


11 of us.

Adik lelaki ammi balik Kelantan jenguk isterinya yang sedang dalam pantang.  Ada anaknya je dengan kami.  Anak adik ammi (Juna) memang dah hampir 3 minggu duduk dengan Along ammi sebab ibunya (bekas isteri adik ammi) ke kampung suaminya di Pakistan.  Haaaa...jauh rupanya jodoh dia.  Patutlah jodoh dekat sekerat jalan.

Nama isteri adik ammi yang sekarang, dan bekas isteri sama tau.  Tu ammi cakap dengan adik ammi "kau dulu dah jumpa nama jodoh, tapi salah binti je".  Rahsia Allah, tiada siapa yang tahu.


Tadaaaa...2 jam lebih perjalanan campur pengalaman duka termasuk highway SUKE.  Kejap-kejap bayar toll....mende.  Dari Suke terus jadi Duke.

Sampailah kami di Colmar Tropicale.  Ammi anak beranak dan anak-anak along je naik atas ke Japanese Village ni.  Along memang awal-awal surrender sebab dia tak boleh penat.  Datang asthma dia nanti...naya.  Dahlah sejuk kat atas ni.  Tangga nak naik pun boleh tahan tinggi.

Harga masuk di Colmar ni kalau kita tak menginap kat situ adalah RM14 untuk dewasa dan RM7 untuk kanak-kanak.  Tiada cash diterima...boleh guna e-wallet atau mydebit.


Ammi bersama bayangan abah di belakang sana dan 7 ketul cucu arwah Aca & Mama.  Cucu ke-8 masih dalam bedungan lagi.


Tumpang lalu jap.


Eh lalu lagi.


Phone tuan tanah yang memang selalu jadi mangsa anak buah...tak kira belah ammi ataupun belah abah.  Dah ambik gambar dalam phone ammi cecepat transfer ye...kang ammi delete je karang.


Sampai bawah semula barulah ambik gambar dengan Along ammi.  

Selesai di Japanese Village, kita gerak ke French Village pulak.  Cuaca mendung je dan bestlah nak berjalan.  Kalau tak panas jugak kot.


Budak ni sensitif sikit.  Kena tackle dia slow-slow je.  Sebab tu dia memang reject terus nak duduk dengan ammi, nak duduk dengan mama je sebab ammi garang katanya.  Ahaksss.



Budak-budak masuk kat sini.  Ammi lupa pulak apa namanya tapi masing-masing punya menjerit macam nak pecah anak tekak.  Jangan kata yang kecik je jerit..yang paling tua kat situ pun jerit beriya.


Susah betul nak ada gambar keluarga sebab suka nau jalan pecah-pecah.  Ammi nak ambil gambar yang ada bangunan French tu..tapi semua dah hilang.  Nyampah.


Ha..family along elok je jalan berkumpul.


Dapat ambik sekeping dengan si kecik pun jadilah.

Masa ni dah start gerimis.  Gerimis yang agak kasar.  Kita kembali ke parking lot dan buka makanan yang dibawa sebab masing-masing dah lapar.  Jam pun memang dah pukul 2.30 petang.  Memanglah laparkan.  Memang tidaklah nak beli makanan kat situ sebab nasi ayam sepinggan pun dah RM24.  Mujur Alya ada buat research juga sebelum pergi.

Jadi, Ammi bawak nasi lemak.  Gigih masak sambal lepas briskwalk petang.  Along bawa nasi putih dan rendang daging.  Gambar lupa nak snap sebab ammi sibuk ambilkan lauk untuk semua orang.  Ayat dorang "ammi nak nasi lemak letak rendang, ammi nak nasi putih letak sambal bilis"... Eh...dah macam makcik kantin pulak rasanya.  Ammi bawak nasi lemak tapi boleh tak malam masa nak rebus telur tu baru perasan ada 2 biji je telur kat rumah.  Sudahnya ammi call along suruh dia rebuskan telur.  

Nak ke Rabbit Farm lepas lunch tapi hujan makin lebat dan tak ada tanda nak reda sebab langit memang gelap sungguh.  Sudahnya, kita cancel je visit ke Rabbit Farm dan teruskan plan seterusnya ke Sekinchan.  Along pun nak ikut juga ke sana walaupun plan asalnya (ingatkan nak bermalam di Janda Baik).  Tapi masa on the way ke Bukit Tinggi tu tengok jam nak ke situ bukan main panjang jadi kita tukar plan. 

Yang bestnya, masa turun tu ingat nak stop tepi jalan beli halia Bentong kesukaan kitorang, tapi boleh tak kitorang lupa.  Heboh dok tengok jam panjang menggila nak naik menghala ke Genting...sudahnya tujuan sendiri kita lupa.

Dah gitu jadinya, kita mulakan misi mencari homestay di Sekinchan dan cari tempat nak solat jamak je.