Jiran yang biasa bertegur sapa dengan ammi cumalah pakcik dan makcik sebelah rumah belah kiri ni dan ada sorang jiran India selang 2 rumah.  Jiran best-best masa zaman mama duduk banyak yang dah pindah dan ada sorang yang didepan rumah tu dah meninggal lepas mama meninggal.  Kakak tu pun kena kanser juga.

Yang lain memang sejenis duduk terperuk dalam rumah dan bila nampak dorang kat luar pun senyum dan itu je.  Ammi ada juga mulakan perbualan tapi sambutan hambar.  Jawapan dia macam "aah", "tak"... tu je.  Macam ko serve shuttlecock pastu pihak lawan tengok je bola tu jatuh dan tak sambut.  Takpelah, kita raikan mana yang ada jelah.  Ammi kot yang tak reti berkawan.  Atau muka ammi kot yang nampak macam muka cari gaduh.  Ahakss.

Sekarang ni pakcik makcik sebelah rumah ni jarang ada kat rumah.  Dorang banyak habiskan masa kat rumah anak tunggal dia di KL sebab pakcik baru je didiagnos ada kanser jadi perlu buat rawatan di IKN setiap hari.

Awalnya ammi ni tak ada nombor makcik sebelah, jadi haritu sebab rasa macam lama sangat rumah dia gelap ammi pun gigihlah call makcik ammi mintak nombor acik sebelah.  Dorang geng mengaji mestilah ada nombor.  Pastu barulah kami selalu bermesej-mesej tanya kabar.



Beginilah bahasa orang umur baya-baya arwah mama.  Makcik ni orang Singapore.

Silah pun silah lah makcik...saya terima je apa pun panggilan.


Acik ni guna setting yang message hilang after 24 jam.  Jadi kalau dia bagi arahan ke, resipi ke memang ammi screen shot sesiap.  



Sekali ha...setiap hari ada parcel untuk Cik Zara ni.  Sakan shopping ye cik.

Semoga pakcik Talib sihatlah ada lepas rawatan radio dan kimoterapinya.  Sedihkan bila tengok orang berusia kena lalu proses gini.  

Arwah mama dulu cuma sempat buat radiotherapy 8 cycles out of 12 cycles je kalau tak silap.  Masa nak buat 1st kimo tu mama kena covid dah begitulah berakhirnya penderitaan mama.  Macam tu je dia ambil mama kami.