Andai dapat kuundurkan masa


Tapi saya taknak 20 tahun lepas.  Saya nakkan keadaan 30 tahun lepas.  

30 tahun lepas ammi masih ada Aca, masih ada mama, masih ada Mimi, masih ada arwah Ina.  Aca meninggal tahun 1999.  I was only 20 back then. Pejam belik 25 tahun sudah rupanya aca tinggalkan ammi.  Cepat betul masa berlalu.  Masih ingat segala insiden di pagi 12 Ramadhan 1420H sebelum Aca pergi dalam keadaan duduk.   

Kalau 30 tahun lepas, masa itu usia ammi 15 tahun.  Ina tinggal bersama ammi.  Kita pergi sekolah sama-sama, balik sama-sama, belajar sama-sama kecuali kalau kita bermasam muka.

Betul waktu itu kami tiada makanan enak dimeja setiap hari.  Makanan enak hanya ada sebulan sekali itupun kalau bajet mama dan aca mencukupi.  Kalau tidak cukuplah setakat aca beli seekor ayam atau ketam atau udang dan mama buat ayam goreng, masak kari ketam ataupun buat sambal udang.

Memang tiada internet dan TV juga hanya ada saluaran RTM 1, RTM 2, TV3, NTV7.  Itupun tiap kali nak tukar channel perlu dipusing-pusingkan dulu aerial diluar rumah.

Petang hari walaupun ammi dah berada ditingkatan 3 kami masih bermain badminton, main baling selipar dengan rakan sebaya kat luar rumah.  Miss my buddies Raja, Terry, Zaiman and Harjit.  Raja ni ammi selalu juga jumpa dan berborak di telefon.  Terry dan adiknya Harjit ntah hilang kemana.  Zaiman tu kadang-kadang bila jumpa dengan Raja adalah juga kita bervideo call.  


Inilah kawan terpaling lama yang ammi ada.  Ammi lahir Ogos 1979, dia lahir Oktober 1979.  Since itulah kot kami berkawan.  Ayah Raja, uncle Joseph pun dah macam ayah kitorang juga.  

Tapi mana mungkin kita dapat undurkan masa.  Semalam hanyalah kenangan.