2-3 minggu sudah ammi orderkan tabung ni untuk Ozil.  Dia hari-hari tanya, "ammi taknak bagi Alip hadiah hari jadi ke?".  Bukan tak bagi, ini hadiah nombor berapa ntah yang dia nak.  Pertanyaan dia tu kalau orang dengar macam kita ni ibubapa yang tak celebrate birthday anak pulakkan.

Bila tanya nak apa, dia nak tabung viral 1000 katanya.  Viral 1000?  Dia kata kawan-kawan kelas dia ramai yang beli tabung tu kat tiktok.  Budak kecik pun dah pandai layan tiktok jugak.  


Sebelum ni tabung dia guna yang macam ni je.  Beli tabung betul manjang je hilang penutup.  Pakai bekas potato chips je sudah.  Bila ammi intai, tabung tengah tu hampir penuh juga duit seringgit dia.  Not bad.

Ammi masa sekolah dulu nak menyimpan seposen pun tak ada sebab duit aca bagi memang ngam-ngam untuk tambang bus dan makan kat kantin je.  

Bila ammi scroll kat tiktok baru tau, ohhhhh macam ini rupanya.  Harga pun murah je.  RM12.99 siap ada free shipping lagi.  


Bila sampai dia dalam keadaan berkeping-keping.  Ko cantumlah sendiri.  Ammi balik kerja tau-tau memang dah siap jadi tabung je.  Dah siap berisi dah pun duit.  Dia transfer duit dari tabung postbox tu masuk tabung baru.  




Kiranya kita buat target untuk saving RM1000.  Tiap kali kita masukkan duit kita strikelah nombor yang ada tu mengikut jumlah yang dimasukkan.  Tang 2, 5, 10 tu bolehlah..tang 50, 100 tu macam lambat je nak dapat ye Alip.  Takpe, yang penting awak ada semangat nak menabung.


Dia bagi marker sesiap.  Apa yang dia conteng atas tabung tu pun ammi tak boleh nak baca.  

Tanya dia, kalau dah dapat 1000 nak buat apa?  Jawapan dia, nak beli kasut bola.  Ahahhahaha...kasut bola star sangat ni awak nak beli sampai ribu riban harga.

Semoga terus rajin menabung sampai ke tua sebab apa rezeki kita di masa depan kita pun tak tau.  Mudah-mudahan dengan adanya simpanan dapatlah membantu mana yang patut.