Hari ini Abah akan jemput Khilfi pulang untuk berPDPR di rumah selama 4 minggu.  Kalini giliran budak form 2 pulak setelah PDPR dimulai dengan Form 3 dan kemudiannya Form 1.

Puncanya sebab blok asrama putera sedang dalam proses pembaikan.  Jadi untuk mengelakkan sebarang kemalangan satu blok asrama ditutup sepenuhnya.  Dan pihak sekolah pun rancang sesi PDPR dan perpindahan dari blok asal ke blok-blok lain yang available.  

Waktu form 3 berPDPR, budak form 2 ditempat di blok sebelah.  Dorang guna bilik yang kosong, bilik stor lama dan macam-macamlah.  Proses pindah tu hanya pelajar aja yang terlibat.  Kiranya pandai-pandailah pack sendiri, pindah sendiri.  Ada je ibu bapa yang nak datang sekolah tolong pindah barang sebab macam kesian kat anak-anak, tapi relaxlah parents..biarlah mereka uruskan kehidupan mereka.  Tak jantanlah kalau tak buat kerja kasar-kasar sikit. 

Kemudian, bila giliran form 1 berPDPR, pelajar form 2 pula ditempatkan diasrama Form 1 yang terletak jauhhhhh dibawah sekolah.  Mula-mula kesian juga sebab setiap hari perlu mendaki bukit untuk ke blok akademik, dewan makan, surau.  Tapiiiiiiiiii, dorang suka sebenarnya guysss.


Asrama budak Form 1 terletak Blok Alumni jauh dibawah bukit.  Tu yang ammi letak arrow tu.  Dan asrama asal di No. 1 tu.  dan blok akademik di no. 2.  Memang jauhlah dari bawah nak ke atas tu sebab keadaan geografi MOZAC adalah berbukit.  Bukit yang tak agak-agak ye.  Kalau kita naik tangga ke atas boleh gigillah lutut.

Dorang suka sebab... pertama dekat sangat dengan padang.  Kedua, tak perlu menghadap muka senior hahahaha.  Yang ketiga, dorang boleh nampak jalanraya.

Masa budak Form 2 pindah dari blok asrama ke Blok Alumni, dorang naik lori je.  Entah siapa yang pandai deal dan bersengkongkol dengan pakcik lori yang bawa barang untuk tujuan consruction tu.  Nak hidupkan...kenalah pandai-pandai.  Haaa see?  Anak-anak kita pandai je berdikari.  Ibu ayah tak perlu risau.


Dorang sumbat je barang-barang semua dalam lori ni.


Hahha lepas tu pandai-pandailah terjun sendiri dari lori tu bawak barang-barang tu.  Kat atas lori tu Khilfi kata memang dah bercampurlah barang-barangnya.  Yelah dorang main humban je semua.  


Dah turun semua baru cari barang masing-masing.  Ada ke barang yang hilang?  Ada je.  Ammi rasa Khilfi tertinggal satu bag baju kat atas, or ada baju di ampaian yang dia lupa.  Sebab 2 seluar track tak ada, ada sehelai baju melayu prep pulang dah hilang.  Tak pelah...dah jadi nak buat camnakan.

Masalah yang paling besar sekarang ni adalah macam mana ammi nak monitor dia berPDPR.  Risau belajarnya sikit tapi main game tu yang lebih.  Rasa macam nak download telegram dan whatsapp dia di laptop pastu lock telefon?  Boleh ke camtu?  Sebab biasanya online class akan dibuat melalui Google Meet atau Zoom dan info akan disampaikan melalui Telegram.  

Korang rasa?  Wajar ke ammi lock phone dia? Atau kita test dia untuk minggu pertama.  Kalau banyak homework tak siap baru ammi lock?